Zakelijke Teksten

Zakelijke teksten, webteksten, boeken, artikelen, content, kranten, allemaal zijn het samengevoegde letters die zinnen vormen. En allemaal willen ze iets doorgeven en overbrengen. Hiervoor heeft elke soort tekst en ieder medium zijn eigen eisen, ofwel voorwaarden. Alleen dan komt dat wat je wil vertellen over.

Zakelijke teksten zijn in deze categorie een afdeling apart. Wat is een zakelijke tekst? Je kan bij zakelijke tekst schrijven denken aan: een contract, instructies of handleidingen, rapportages of iedere 12 maanden opnieuw het jaarverslag. Het zijn kansen om iets over te brengen op een ander.

Een zakelijke tekst schrijven

Om op de juiste manier zakelijke teksten te schrijven heb je achtergrond informatie nodig. We zullen je een paar tips geven. En wil je zakelijke teksten uit handen geven, dan staan we voor jou klaar.

Het enige wat jij dan hoeft te doen is contact met ons opnemen. Het is altijd mogelijk om vrijblijvend een offerte op te vragen. Het is vaak onduidelijk wat de vergoeding voor een zakelijke tekst is. Je kan er achter komen door ons te vertellen waar je naar op zoek bent. We kunnen een passend aanbod doen voor jouw zakelijke tekst.

Start van een zakelijke tekst

Een zakelijke tekst schrijven begint met een research doen. Bereid je voor op wat jouw doel is van het zakelijke stuk, en wat de anderen van jou verwachten. Wat is het onderwerp en welke vragen zullen hierover komen? Je zal het doel, de feiten en verwachtingen moeten inventariseren.

Zakelijke tekst qua inhoud

Er zijn diverse structuren voor het schrijven van zakelijke teksten. Voor een tekst die informatie verstrekt zou je kunnen uitgaan van de onderstaande kopjes. Het is buitengewoon belangrijk om duidelijk te zijn, als je de juiste structuur hiervoor gebruikt ben je een eind op weg. We zullen onze teksten voorzien van bekende en onderzochte structuren, zodat jouw zakelijke teksten hun doel(groep) bereiken.
– Het onderwerp, de kwestie of het probleem
– Welke maatregel er komt
– De evaluatie van de toepassing, of gedane onderzoeken
– Welke handelingen komen er bij kijken

Veel mensen lezen niet regel voor regel

Omdat er tegenwoordig veel leesvoer voor mensen beschikbaar is, in talloze varianten, leest men niet meer regel voor regel ieder artikel wat aangeboden wordt. Zeker bij zakelijke teksten of digitale teksten scant men wat er staat.

Om deze reden is het aan te raden om te beginnen met een strak, helder en kort hoofdpunt. Het is bij zakelijke tekst schrijven de kunst om de aandacht van je lezers vast te houden. Soms kan de materie namelijk behoorlijk taai zijn, of het wordt erger nog gezien als ‘verplichte kost’.

Makkelijk leesbaar

We hebben er ons werk van gemaakt om bedrijven te ondersteunen met zakelijke teksten die makkelijk leesbaar zijn. Het draait om een interessant begin, daarna een structuur die je helpt de hoofdlijnen scanbaar te laten zijn. En het slot zal een krachtige tekst moeten zijn om jouw zakelijke tekst samen te vatten, soms conclusie genoemd. De kern van je stuk moet perfect weergegeven worden.

Door op de juiste manier met woorden te spelen kunnen zakelijke teksten een prachtig instrument zijn om jouw team te motiveren. We helpen je hierbij, en als je twijfelt dan is het tevens een optie om onze prijs op te vragen.

Maak het niet langdradig…

Als je vaak woorden herhaalt, of steeds dezelfde boodschap op een andere manier naar voren laten komen dan haken mensen (in het geval van een zakelijke tekst: lezers) af. Liever korter, dan langer is dus het advies bij een zakelijke tekst schrijven.

Beeldend schrijven werkt

Vaak worden zakelijke teksten heel strikt en doelgericht geschreven. Hiermee doe je te kort aan wat je met de tekst wil bereiken. Als je wenst dat jouw lezers iets doen met de boodschap, dan gebruik korte teksten. Maar maak ze wel beeldend. Zodra mensen er zich iets bij kunnen voorstellen dan komt er een beeld in ze op.

Dit beeld, van bijvoorbeeld ‘er verscheen een grote lach op het gezicht van de klant bij de balie’. Lezers onthouden beelden, je kan er ook voor kiezen om zakelijke teksten te ‘versieren’ met plaatjes. Liefst bijpassend, en met humor. Mensen zijn geneigd om iets grappigs gemakkelijker te onthouden.

Chronische tijdgebrek?

Heb je geen zin in gedoe, en wil je toch een zakelijke tekst die zijn doel bereikt? Laat ons dan voor jou aan de slag gaan. Met een vlotte pen en kennis van zakelijke teksten, maar ook met kennis over hoe mensen lezen en onthouden kunnen we jouw zakelijke tekst schrijven.

Deze tekst zal door onze achtergrond waardevol zijn voor jouw bedrijf of activiteit. Het hoeft geen roman te worden, maar het blijft een uitdaging om je lezers te bereiken. De tekst zal ze moeten boeien. Hoewel het nog weinig wordt gedaan, raden we aan een personal touch aan je zakelijke teksten te geven. Zet de lezer naar je hand.

Boeiende zakelijke teksten kosten tijd

Het schrijven van een zakelijke tekst van hoge kwaliteit kost behoorlijk wat tijd. Stuur dus nooit zomaar iets rond indien je daadwerkelijk iets met jouw teksten wil bereiken. Als je eenmaal een zakelijke tekst hebt geschreven, dan leg het dan een nachtje weg. Kijk de volgende dag even opnieuw naar de tekst.

Er zullen je dan nieuwe zaken opvallen, waar je na het schrijven overheen hebt gekeken. Heb je chronisch tijdgebrek, zoals vele ondernemers of managers, dan laat ons met plezier jouw zakelijke tekst schrijven. (Of hebben we dit nu al te vaak genoemd?)

We leven ons in jouw doelgroep

Met wie communiceren we? En wat wil jij met deze communicatie bereiken? Vanuit dit oogpunt starten wij onze zakelijke teksten. Iedere doelgroep heeft haar specifieke kenmerken. Hoe meer we ons inleven, hoe groter de kans dat de volledige kern van de geschreven tekst binnenkomt.

Uiteindelijk is dit wat jij (en wij) wil. Vraag ons gerust wat we voor je kunnen doen en tegen welke prijs. Offertes zijn geen probleem. Dit is de enige manier om er achter te komen of zakelijke teksten laten schrijven bij jou past.

Wat is een zakelijke tekst?

Eigenlijk hadden we wellicht met dit kopje moeten beginnen. Maar als je dit artikel volledig hebt gelezen dan ben je inmiddels op de hoogte. We willen hier enkel nog meegeven dat alles wat je aan letters samenvoegt en verspreidt binnen je bedrijf als een zakelijke teksten kunnen worden gezien.

En alle bedrijfscommunicatie is belangrijk, en het vormt een groot onderdeel van jouw gehele onderneming. Zie elke zakelijke tekst als een kans! Benut die kansen en help ons je ondersteunen. We schrijven graag.